FWS behartigt deskundig en proactief de gezamenlijke belangen van haar leden in het politieke domein, richting stakeholders en richting de media en het publiek. Aan deze partijen maken we kenbaar wie we zijn en wat we doen. We zijn een belangrijke gesprekspartner voor iedereen die iets wil weten over onze sector. Onze aandacht gaat in het bijzonder uit naar de beleidsterreinen: gezondheid, duurzaamheid en juridische en economische zaken.
De geschiedenis van FWS gaat terug tot het begin van de 20e eeuw bij de oprichting van de Algemeene Nederlandsche Bond van Mineraalwaterfabrikanten en Bierhandelaren (BMB) in 1901. De BMB was bedoeld als een koepelorganisatie van plaatselijke en regionale verenigingen van mineraalwaterfabrikanten en bierhandelaren. Al vrij snel voegden limonadesiroopfabrikanten zich bij deze koepelorganisatie.
In 1933 verenigden de fabrikanten zich met de groothandels in bier tot de Algemeene Nederlandsche Bond van Bierhandelaren en Mineraalwaterfabrikanten (BBM). Aanleiding was een gezamenlijke belang, namelijk een mogelijke belasting op koolzuurhoudende alcoholvrije dranken. Daarbij kwam dat de meeste fabrikanten van limonadegazeuses tevens agent waren van een brouwerij. Na de Tweede Wereldoorlog splitste de organisatie zich weer op in ‘secties’, omdat er meer behoefte was naar vertegenwoordiging op drankentype.
In 1976 moderniseerde de BBM haar naam in Algemene Nederlandse Bond van Frisdrankenfabrikanten en Groothandelaren in Dranken. En in 1993 gingen deze bonden apart verder als de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) en de Vereniging van de Nederlandse Groothandel in Dranken en Horecabenodigdheden (GDH).
In 2008 is de sectie Sappen toegevoegd aan de NFI. Op basis hiervan heeft de organisatie haar naam gewijzigd in de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). Op 1 juli 2009 is tevens de Nederlandse Vereniging van Siropenfabrikanten (NVS). toegetreden tot de FWS.
Tegenwoordig behartigt FWS de belangen van in Nederland gevestigde producenten en buitenlandse fabrikanten met verkoopkantoren in Nederland. De belangenbehartiging is proactief gericht op het politieke domein en op stakeholders en media.