Nutri-Score: vanaf 2024 officieel vrijwillig voedselkeuzelogo in Nederland
Staatssecretaris Van Ooijen van VWS heeft op 25 april 2023 bekendgemaakt dat Nutri-Score vanaf 1 januari 2024 het officiële vrijwillige voedselkeuzelogo in Nederland wordt.
De meeste mensen denken bij de term frisdrank aan koolzuurhoudende dranken zoals cola, sinas, cassis of tonic. Dat zijn inderdaad frisdranken. In de praktijk vallen echter meer dranken onder deze categorie. Volgens de Nederlandse Warenwet bevat een frisdrank namelijk: ‘geen alcohol en ook geen melkbestanddelen. Een frisdrank kan koolzuur bevatten, maar ook koolzuurvrij zijn. En bestaan uit water, suikers en/of zoetstoffen, aroma’s en eventueel sappen of extracten van vruchten of planten. Aan frisdranken mogen ook hulpstoffen zoals conserveermiddelen, voedingszuur, emulgatoren en kleurstoffen worden toegevoegd.’ Deze toevoegingen worden ook wel additieven genoemd.
Volgens de Nederlandse Warenwet omvat de term frisdrank zowel koolzuurhoudende dranken als niet-koolzuurhoudende dranken. Hiertoe behoren dranken zoals siropen, sportdranken, energiedranken, ijsthee en vruchtendranken. Vruchtensappen vallen overigens niet onder het begrip frisdrank.
Een aparte categorie binnen de frisdranken zijn de vruchtenfrisdranken. Deze bevatten een bepaalde hoeveelheid vruchtensap. Voor de hoeveelheid vruchtensap in vruchtenfrisdranken is geen wettelijk minimum vastgesteld. De hoeveelheid moet wel op het etiket vermeld staan. Indien een alcoholvrije drank meer dan 25 tot 50 procent vruchtensap bevat, is het een vruchtendrank. Dit wordt ook wel nectar genoemd. Het percentage dat van toepassing is, hangt af van het soort vrucht. Een frisdrank met vruchtensap is overigens iets anders dan een vruchtensap.
Frisdrankproducenten gebruiken verschillende ingrediënten om een frisdrank te produceren. Dit vindt plaats in fabrieken waar computergestuurde installaties er voor zorgen dat de smaak perfect wordt. Hierbij worden de hoogste hygiëne regels strikt in acht genomen.
Frisdranken kennen een lang geschiedenis en wonnen in Nederland aan populariteit na de Tweede Wereldoorlog. De afgelopen jaren hebben frisdrankproducenten een variëteit aan productinnovaties op de markt gebracht, zoals light en zero dranken.