Een derde minder calorieën in frisdranken

De nadruk op caloriereductie in frisse dranken heeft ertoe geleid dat producenten van frisse dranken in 2019 – een jaar eerder dan afgesproken – de doelstelling hebben bereikt zoals overeengekomen in het Nationaal Preventieakkoord. In dit Preventieakkoord zijn meetbare afspraken gemaakt voor het verlagen van het aantal calorieën in 2020 met 25% en in 2025 met 30% ten opzichte van basisjaar 20121

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling in de caloriereductie sinds 2012. In 2019 werd de doelstelling van 25% reductie voor 2020 reeds bereikt en in 2023 later bedraagt de reductie 35,3% ten opzichte van 20122. Het totaalvolume van de verkochte dranken daalde in dezelfde periode met bijna 9%. Het resultaat is dat in 2023 ruim een kwart minder calorieën via frisse dranken op de markt is gebracht dan in 2012.

Overzicht ontwikkeling caloriereductie frisse dranken 2012-2023
JaarVolume A-merken *
 
Gemiddeld aantal
kcal/100 ml
Ontwikkeling
20121.681.383.23927,27 
20131.626.782.14626,50-2,8%
20141.641.372.05025,98-4,7%
20151.629.644.45524,67-9.6%
20161.607.707.03223,22-14,9% 
20171.629.632.22022,76-16,5%
20181.733.554.50020,96-23,1%
20191.712.474.57720,42-25,1%
2020 1.639.327.77419,99-26,7%
20211.691.417.17018,96-30,5%
20221.860.740.71518,05-33,8%
20231.831.868.77017,66-35,3%
2025**  -30%

 

* A-merken frisdranken, vruchtenfrisdranken, energiedranken,
ijsthee, siropen, sportdranken, waters met smaak en reguliere waters.

**Doelstelling Nationaal Preventieakkoord

Lees op de pagina 'Gezondere Dranken' meer over de overige inspanningen van de branche om gezondere consumptie te stimuleren.

 

Verwijzigingen:

1. Nationaal Preventieakkoord, pagina 40. Commitment omvat A-merken frisdranken, vruchtenfrisdranken, energiedranken, ijsthee, siropen, sportdranken, waters met smaak en reguliere waters.

2. Bron: monitoring van FWS conform afspraken Nationaal Preventieakkoord met het RIVM en ministerie van VWS. FWS vraagt jaarlijks data bij deelnemende bedrijven op over het verkochte volume en het bijbehorende kcal per 100 ml. Op basis hiervan wordt het gewogen gemiddelde kilocalorieën per 100 ml gemeten. De beginstand was 27,27 kcal/100 ml. Eind 2023 was dat verlaagd met 35,3%.