Compensatie door verbreding
Wij realiseren ons dat een jaar uitstel een budgettaire derving van € 300 mln. tot gevolg heeft. De staatssecretaris beschrijft in zijn brief een alternatief scenario voor de dekking daarvan. In dit scenario wordt de derving in 2023 goedgemaakt door een extra verhoging met € 75 mln. in de periode 2024-2027. U zult begrijpen dat wij het zoeken van dekking middels een nóg hoger tarief op frisdranken geen goed voorstel vinden en wel om de volgende redenen:
Overigens is van de zijde van het kabinet steeds betoogd dat het niet mogelijk is om mineraalwaters al per 1 januari 2023 uit te zonderen van de verhoging van de verbruiksbelasting. Wij hebben fiscale specialisten hiernaar gevraagd en van hun zijde wordt dit bestreden. Zij concluderen dat het wel degelijk mogelijk is om door middel van regulering door het bedrijfsleven en via vrijstelling en teruggave te komen tot een uitzondering voor mineraalwaters; via dezelfde weg is het ook mogelijk de verbruiksbelasting te laten gelden voor melkproducten met suiker.
Frisse blik
Onze voorkeur gaat echter uit naar het uitstel zoals nu door de staatsecretaris is beschreven, in combinatie met het zo snel mogelijk invoeren van een gedifferentieerde drankenbelasting op basis van suikergehalte. Die zou moeten gelden voor alle suikerhoudende dranken, inclusief zuivelproducten, als tussenstap op weg naar de invoering van een brede suikerbelasting.
Wij hopen dat u met inachtneming van het bovenstaande nog eens met een frisse blik naar het Belastingplan 2023 wilt kijken.
Met vriendelijke groet,
Taco Juriaanse,
directeur FWS