FWS reactie op Miljoenennota
Nieuws /
De frisse drankenproducten leveren hun bijdrage door te blijven werken aan steeds minder suiker die via frisse dranken worden ingenomen. De afgelopen jaren is die al, sneller dan in het Nationaal Preventieakkoord afgesproken, met 30% verminderd. En meer is mogelijk. Een slimme frisdrankenbelasting naar Engels model als voorloper van een brede suikertaks kan daarbij helpen.
De verhoging die het kabinet nu voorstelt om de belasting op frisdranken, sappen en water te verhogen van 8 cent naar ruim 20 cent per liter en in 2024 nog verder, heeft echter helemaal niets met gezondheid te maken. Het idee is de belasting op frisdranken met suiker evenveel te verhogen als op frisdranken met weinig tot geen suiker zoals light frisdranken en zelfs water.
Van deze verhoging wordt geen Nederlander gezonder. Maar de Nederlander gaat wel de rekening betalen want boodschappen worden duurder. Naar onze mening is het -en zeker in tijden van hoge kostenstijgingen voor consumenten- niet te verdedigen dat een belastingmaatregel waarmee gezondheidsdoelen zouden worden beoogd, op deze manier wordt ingevoerd terwijl volkomen duidelijk is dat de beoogde doelen hiermee niet bereikt worden. Dus geen enkele gezondheidswinst maar gewoon duurdere producten in al dure tijden.
De frisse drankensector doet aan de Tweede kamer daarom de oproep deze verdubbeling van de verbruiksbelasting niet voor 2023 door te voeren, maar in plaats daarvan zo snel mogelijk een slimme frisdrankenbelasting volgens Verenigd Koninkrijk-model in te voeren.
Onze oproep van de producten past ook in het preventiebeleid, dat er juist op is gericht om gezonde voedselkeuzes -zoals het drinken van water- te stimuleren en ongezonde keuzes te ontmoedigen. De drankenfabrikanten roepen op zorgvuldig te werken aan een slimme belasting op alcoholvrije dranken naar Brits voorbeeld vanaf 2024, als eerste stap naar een brede suikerbelasting.