Voedingsstoffen in vruchtensap
Vruchtensap bevatten gezonde voedingsstoffen zoals vitamine C, kalium, foliumzuur en voedingsvezels. Het verschilt van sap tot sap welke van deze stoffen precies aanwezig zijn. De volgende voedingsstoffen leveren de volgende voordelen:

Vitamine C
Vitamine C of ascorbinezuur is de meest bekende vitamine. Vitamine C, een wateroplosbare vitamine, is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden en bloedvaten.

Vitamine C staat sterk in de belangstelling vanwege zijn rol als antioxidant. Antioxidanten zijn stoffen waarvan men vermoedt dat zij het lichaam kunnen beschermen tegen het ontstaan van kanker en hart- en vaatziekten. Het definitieve bewijs hiervoor is echter nog niet geleverd.

Ons lichaam kan vitamine C niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel, via aardappelen, groente, fruit en vruchtensappen binnenkrijgen. Vitamine C verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven zijn daarom telkens nieuwe vitamines via het voedsel nodig.

Voorbeelden van vruchtensappen die veel vitamine C bevatten, zijn sinaasappelsap, grapefruitsap, ananassap en bessensap.

Kalium
Kalium speelt (samen met natrium) een rol bij de vochthuishouding en het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel. Dit mineraal zorgt ervoor dat de spieren zich samentrekken en dat zenuwprikkels goed geleid worden. Daarnaast is kalium belangrijk voor het handhaven van een normale bloeddruk.

Kalium komt vooral voor in groente en fruit, aardappelen en vlees, maar ook in brood, melk, noten en vruchtensappen. Normaal gesproken levert een gezonde, gevarieerde voeding voldoende kalium. Als aardappelen en groente worden gekookt in veel water, kan kalium onnodig verloren gaan. Het is daarom beter om bij het koken niet meer water te gebruiken dan nodig is.

Voorbeelden van vruchtensappen die veel kalium bevatten zijn bessensap, sinaasappelsap, ananassap, perensap, grapefruitsap en appelsap.

Foliumzuur
Foliumzuur wordt ook wel vitamine B genoemd en maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines te bestaan. B-vitamines zijn wateroplosbare vitamines.

Het lichaam heeft foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Voor een goede foliumzuuropname is het belangrijk gevarieerd te eten met voldoende groente, fruit en brood- en graanproducten. In speciale situaties, bijvoorbeeld bij een kinderwens of bij een zwangerschap, kan het nuttig zijn een foliumzuursupplement in te nemen.

Foliumzuur komt vooral voor in (groene) groenten. Daarnaast zit het ook in brood, aardappelen, (orgaan-) vlees, zuivelproducten en vruchtensappen.

Voorbeelden van vruchtensappen die veel foliumzuur bevatten zijn sinaasappelsap en ananassap.

Voedingsvezel
De Nederlandse consument eet veel te weinig voedingsvezels. Dat is één van de redenen dat veel mensen last hebben van hun darmen. Voedingsvezels zijn namelijk belangrijk voor een goede darmwerking. Een tekort aan voedingsvezels veroorzaakt darmproblemen, zoals een te trage stoelgang, obstipatie en aambeien of uitstulpingen van de dikkedarmwand.

Vezelrijk eten is ook belangrijk om overgewicht te voorkomen. Want hoewel voedingsvezels nauwelijks calorieën leveren, geven ze wel een verzadigd gevoel.
Verder hebben sommige vezels een gunstig effect op de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Daarmee verkleinen ze het risico op hart- en vaatziekten en mogelijk ook diabetes type 2. Misschien verkleinen voedingsvezels ook het risico op dikkedarmkanker, maar dit is nog niet zeker.

Belangrijke bronnen van voedingsvezels in Nederland zijn (volkoren)brood, aardappelen, groente, fruit en vruchtensappen.

Voorbeelden van vruchtensappen die voedingsvezels bevatten zijn de sinaasappelsappen en dan met name de sinaasappelsap met extra vruchtvlees, en grapefruitsap.