Een gezond gewicht is een kwestie van balans
Zolang je meer energie verbruikt dan je binnen krijgt, blijf je op een gezond gewicht. Je lichaam gebruikt energie -die wordt gemeten in (kilo)calorieën- bijvoorbeeld voor lichaamsbeweging, het betere denkwerk en stofwisseling. Calorieën die je niet gebruikt, worden in je lichaam opgeslagen als vet. Wie zorgt voor een gevarieerde voeding en voldoende beweging, kan gerust  regelmatig van een glas frisdrank, vruchtensap of limonade genieten. Als de balans van energie-inname en energieverbruik maar in evenwicht is.

Gevarieerd aanbod
De producenten van frisdrank, water, vruchtensap en siroop bieden een groot en gevarieerd assortiment van producten aan. Er worden voortdurend nieuwe dranken ontwikkeld, zodat iedereen op ieder moment aan zijn/haar vochtbehoefte kan voldoen.

Frisdrank in alle soorten en maten
Nederlanders drinken gemiddeld 313 ml frisdrank (Bron: Drankenconsumptie in Nederland). Dit is omgerekend iets meer dan 1 glas. Ongeveer 1/3 van de consumptie van frisdranken is een light variant. Frisdrank met 30% minder energie mag een light frisdrank worden genoemd. In praktijk bevatten bijna alle light frisdranken nul of nagenoeg nul calorieën.

Van de frisdranken is cola het meest populair. Frisdranken leveren gemiddeld 84 kcal per dag. Dit is 4% van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn van 2000 kcal.

Light frisdrank
De industrie ontwikkelt voortdurend nieuwe dranken met een lagere calorische waarde:
- Frisdrank die geheel gezoet is met zoetstoffen
- Frisdrank die gezoet is met een combinatie van suiker en zoetstoffen
- Frisdrank met een teruggebracht suikergehalte
- Fruitdrank op basis van vruchtensap en water

- Mineraal-en bronwater met een smaakje.

Siropen bieden ook veel keuze
Ook het assortiment van siropen is zeer gevarieerd (siroop met suiker, siroop zonder suiker en de light varianten). Een glas 'suikerhoudende' (vruchten)limonadesiroop bevat gemiddeld genomen 85 kcal. Maar bij een suikervrije of light-variant is de calorie inname per glas veel lager. Ook kunnen limonadesiropen in verschillende verhoudingen met water worden vermengd, waardoor het caloriegehalte per glas verschilt. De consument kan zelf bepalen wat het beste bij zijn of haar leefstijl past.

Mineraalwater en bronwater een natuurlijke dorstlesser
Mineraalwater en bronwater onderscheiden zich van andere soorten water door de natuurlijke zuiverheid en de constante kwaliteit. Het zijn uitstekende calorievrije dorstlessers voor elk moment van de dag. Consumenten kunnen kiezen uit verschillende soorten natuurlijk mineraalwater. De markt onderscheidt koolzuurhoudend en koolzuurvrij (zogenoemd 'plat') water. Bij koolzuurhoudend water is er verschil tussen water dat van nature koolzuur bevat en water waaraan het gas is toegevoegd.

Een vruchtensap bevat van nature suikers uit vruchten
Aan 100% pure vruchtensap en een vers sap wordt geen suiker toegevoegd. Wel bevatten deze vruchtensappen de van nature aanwezige suikers uit de vruchten. Op de verpakking staat altijd weergegeven hoeveel koolhydraten het vruchtensap per 100 ml en/of per glas bevat. Er bestaan vele verschillende vruchtensappen die wat betreft de calorische waarde behoorlijk kunnen verschillen. Hieronder een overzicht van de calorische waarde van de meest gedronken vruchtensappen. Ter vergelijking is ook de calorische waarde van andere dranken meegenomen.

Drank

in ml

kcalorieën

(Mineraal-, bron-) water

250

0

Frisdrank light

250

0

Grapefruitsap

200

68

Perensap

200

70

Bessensap

200

74

Sinaasappelsap 

200

86

Appelsap met vit C

200

86

Appelsap         

200

88

Ananassap

200

94

Wijn wit droog

150

101

Frisdrank

250

103

Bier, pils

250

113

Halfvolle melk

250

115

Wijn, rood

150

123

Magere chocolademelk

200

128

Druivensap

200

128

Bron: NEVO-tabel, 2011.