Een gezond gebit
Eten en drinken is van invloed op je gebit. Het gaat er niet alleen om hoeveel je eet of drinkt, maar ook hoe vaak je dit doet en hoe lang je de zure producten in je mond houdt. Je gebit kan op twee manieren aangetast worden: door tandcariës (gaatjes) en door tanderosie.

Tandcariës
Tandcariës ontstaat door bacteriën in de mond. Deze bacteriën zetten, elke keer als je iets eet of drinkt, suikers uit de voeding om in zuur. Dit zuur kan gaatjes in tanden en kiezen veroorzaken. Light frisdrank is een uitzondering. Deze bevat zoetstoffen die geen tandcariës kunnen veroorzaken.

Tanderosie
Bij tanderosie zijn niet de suikers maar de zuren in voedingsmiddelen zélf de boosdoeners. De zuren, die in vele vormen van eten en drinken aanwezig zijn, maken dat het harde tandweefsel tijdelijk zachter wordt. Speeksel neutraliseert dit effect, waardoor het natuurlijk evenwicht in de mond zich kan herstellen en het glazuur weer langzaam harder wordt. Dit herstel verloopt echter traag. Als zuren vaak met het gebit in contact komen, of als je direct na het eten of drinken je tanden poetst, krijgt het speeksel niet voldoende tijd om het evenwicht in de mond te herstellen.

Doordat ons voedingspatroon de laatste jaren is veranderd, met meer tussendoortjes, is de kans op tanderosie toegenomen. Het is verstandig om het aantal eet- en drinkmomenten per dag te beperken tot zeven: drie hoofdmaaltijden en vier keer iets tussendoor.

Onderzoek tanderosie
De groep tandheelkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van tanderosie. El Aidi deed een longitudinaal onderzoek naar tanderosie onder de jeugd in Oss. Bij aanvang van de studie varieerde de leeftijd tussen de 10 en 12 jaar. De steekproef was evenwichtig verdeeld over de beide geslachten en de sociaal economische groepen. De 656 jongeren in de studie werden in een periode van drie jaar, drie maal onderzocht op tanderosie en op factoren die verband kunnen houden met tanderosie. Het eten van zure groenten en tandenknarsen werden geassocieerd met het ontstaan van tanderosie. De consumptie van melk- en yoghurtproducten beschermt tegen tanderosie. Tandenknarsers die veel zure producten consumeren, hebben een extra verhoogd risico op tanderosie. Er is geen 1 op 1 verband tussen de consumptie van frisdranken, sappen en siropen met tanderosie aangetoond.

Adviezen voor een gezond gebit
Het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid, geeft de volgende adviezen voor een gezond gebit:

  • Beperk het gebruik van zure dranken en zuur voedsel.
  • Houd zure producten zo kort mogelijk in uw mond. Spoel de drank dus niet rond in uw mond. Zuig ook niet op zuur snoep of andere zure producten.
  • Beperk het aantal keren dat u eet of drinkt. Gebruik drie maaltijden per dag en daarnaast niet meer dan vier keer iets tussendoor. Eet maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit. Als u bij uw eten drinkt, geldt dat als één moment.
  • Poets tweemaal per dag uw tanden. Gebruik een zachte tandenborstel en een fluoridetandpasta. Reinig de ruimte tussen de tanden en kiezen eenmaal per dag met ragers, flossdraad of tandenstokers.
  • Eet of drink één uur voordat u uw tanden gaat poetsen géén zure producten. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Als u direct na het eten of drinken van zuur uw tanden poetst, kunt u de glazuurlaag gemakkelijk wegpoetsen.