Foodwatch is een campagne begonnen tegen overmatig gebruik van suikerhoudende frisdrank in een poging om de toename van obesitas, en als gevolg daarvan de toename van diabetes, tegen te gaan. In tegenstelling tot wat foodwatch doet voorkomen, is de toename van overgewicht en obesitas een complex maatschappelijk probleem waarvan de oorzaak niet te herleiden is tot één productgroep. Voor een gezonde levensstijl is het belangrijk dat men voldoende beweegt en gevarieerd eet en drinkt. Op die manier is er een goede balans tussen de calorie-inname via voeding enerzijds en energieverbruik door voldoende lichaamsbeweging anderzijds. 

 Raymond Gianotten, directeur FWS: “Om het frisdrankgebruik in perspectief te plaatsen: de gemiddelde Nederlandse consument drinkt ruim 1 glas frisdrank per dag (VoedselConsumptiePeiling 2011). Dit is omgerekend 4% van de dagelijkse voedingsrichtlijn van 2000 kcal. Tevens blijkt uit cijfers van de World Health Organization (2013/2014) dat er geen één op één relatie bestaat tussen frisdrank en overgewicht en obesitas. Zo behoort de frisdrankconsumptie in Nederland tot één van de hoogste uit Europa, terwijl Nederland één van de laagste overgewicht en obesitas cijfers heeft. Het tegenovergestelde zie je in Griekenland, waar de hoogste overgewicht en obesitas cijfers gelden, maar de frisdrankconsumptie tot een van de laagste van Europa behoort. Consumenten kunnen dus gewoon blijven genieten van af en toe een glaasje frisdrank.”

Fabrikanten volop bezig met verminderen calorieën in frisdranken

De strijd tegen overgewicht vraagt om een brede gecoördineerde aanpak, waarbij wordt samengewerkt tussen overheid, levensmiddelenfabrikanten, gezondheidsorganisaties en de samenleving. In 2015 heeft de frisdrankenindustrie in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling de afspraak gemaakt om eind 2020 de calorieën die via frisdranken op de markt worden gezet met 10% te verlagen. Veel individuele fabrikanten hebben al goede stappen gezet om het aantal calorieën in frisdranken te verlagen, bijvoorbeeld door het verlagen van het suikergehalte in frisdranken, het vervangen van suiker door zoetstoffen en daarmee de introductie van nieuwe lightproducten. Zo ontstaat er een breed portfolio en kunnen consumenten zelf kiezen welk drankje het beste geschikt is voor een specifiek moment. 

Light en zero frisdrank bevatten nagenoeg 0 calorieën

Dertig procent van de frisdrankconsumptie betreft light of zero frisdrank. Deze frisdranken gezoet met zoetstoffen, bevatten in de meeste gevallen vaak 0 calorieën en spelen daarmee een belangrijke rol om de calorieën via frisdranken terug te dringen. Er bestaan helaas veel misverstanden over de veiligheid en gezondheid van zoetstoffen. Alle zoetstoffen zijn echter uitgebreid wetenschappelijk onderzocht door de European Food Safety Authority (EFSA) en worden volkomen veilig bevonden. Daarnaast kan door het gebruik van zoetstoffen de calorie-inname worden beperkt en op deze manier bijdragen aan gewichtsreductie. Het Kenniscentrum Zoetstoffen wil met www.zoetstoffen.nl informatie over zoetstoffen beter toegankelijk maken en deze misverstanden uit de wereld helpen op basis van wetenschappelijk onderbouwde feiten. 

Consument kan blijven genieten van een glaasje frisdrank

Frisdrank fabrikanten bieden een breed scala aan producten aan met en zonder calorieën. Zo is er voor ieder wat wils. Het op z’n tijd drinken van een glaasje frisdrank, past daarmee prima in een gezonde levensstijl!