Door het drinken van 1-3 glazen water per dag zouden mensen hun energie-inname met 205 kilocalorieën kunnen beperken. Ook de consumptie van verzadigd vet, suiker, natrium en cholesterol zou door ‘extra’ water kunnen afnemen. Dit komt naar voren in een onderzoek van de University of Illinois Kinesiology and Community Health.

Voor het onderzoek werden data van the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) geanalyseerd. Van 18.311 volwassen Amerikanen werd van 2 dagen de voedingsinname onderzocht via vragenlijsten. Aan de hand van de totale vochtinname die de proefpersonen binnenkregen via voeding en dranken werd het percentage van de waterinname berekend. Zwarte thee, kruidenthee en koffie werden niet meegerekend als waterconsumptie, maar werden wel berekend in de totale waterinname via de voeding.

Gemiddeld werden 2.157 kilocalorieën geconsumeerd waarvan 432 kilocalorieën via snacks, gebak en desserts, die een lage voedingswaarde hebben en veel kilocalorieën bevatten en 125 kilocalorieën via gezoete dranken. De proefpersonen dronken gemiddeld 4 glazen water per dag, gemiddeld 30 procent meer dan hun totale vochtinname via voeding. 

Verminderde energie-inname
De onderzoekers berekenden dat bij een toegenomen waterconsumptie van 1 procent, de energie-inname afnam met gemiddeld 8.6 kilocalorieën per dag. Bij mensen die 1-3 glazen water per dag extra dronken kwam dit neer op een energie-afname gemiddeld 68-205 kilocalorieën. Ook kwam uit de analyse naar voren dat bij de waterdrinkers de natriuminname afnam met 78-235 gram, de suikerinname met 5-18 gram en de cholesterolinname met 7-21 gram.

De resultaten zijn volgens onderzoeker R. An een reden om het drinken van water, in plaats van calorierijke dranken, te stimuleren om een bijdrage te leveren aan een verminderde calorie-inname. 

 
Bron: