Bij deze hoge zomerse temperaturen is het belangrijk dat we voldoende water drinken. Gemiddeld verliest ons lichaam per dag 2,6 liter aan vocht. Bij hoge temperaturen loopt deze hoeveelheid extra op, doordat het lichaam meer zweet. Het drinken van voldoende water is dan essentieel om het vochtpeil goed te houden en daarmee ook je lichaamstemperatuur.

Uit voeding halen we dagelijks gemiddeld 1 liter vocht. Om het overige vochtverlies aan te vullen moet er nog gemiddeld 1,5 tot 2 liter worden gedronken. En bij hoge temperaturen kan dit nog iets meer zijn. Water is dan de ideale dorstlesser zonder calorieën.

Tips om voldoende water te drinken!

Enkele simpele tips kunnen er al voor zorgen dat je aan je minimale hoeveelheid van 1,5 liter vocht komt:

  • Zet een glas of flesje water goed in het zicht tijdens je werk of andere activiteiten, zodat je er makkelijk aan wordt herinnerd dat je tussendoor water moet drinken.
  • Drink je water uit een groot glas. Handig want je hoeft minder vaak op te staan om je glas opnieuw te vullen en tussendoor drink je onbewust telkens een paar slokjes. Alle beetjes helpen! 
  • Ben je onderweg met de auto, trein, bus, tram, fiets of wandelend? Zorg dat je een flesje water bij je hebt, zodat je ook tussendoor goed kan blijven drinken.
  • Creëer een standaard ‘water-drink-moment’ gedurende de dag. Bijvoorbeeld bij elke maaltijd, als je ’s morgens opstaat of na het tandenpoetsen.  
  • Ga je iets actiefs doen, zoals sporten? Let dan extra goed op je vochtinname. Zorg dat je voor, tijdens en na het sporten voldoende drinkt en je vochtpeil goed houdt. 
  • Maak het water drinken aantrekkelijk door water met een smaakje te drinken. Je kunt eindeloos variëren. Denk maar aan water met citroen, water met munt. Heerlijke variaties en nog gezond ook!