Alles met mate is niet slecht

Het zijn lastige tijden voor de producten en importeurs van frisdranken, waters, sappen en siropen. De dorstlessers staan regelmatig in een ongunstig licht in de discussie over suiker, suikervervangers en gezondheid. ‘Als we vandaag alle suikerhoudende dranken zouden verbieden, zou dat het overgewichtprobleem niet oplossen.’

Meer water drinken kan leiden tot lagere calorie inname

Door het drinken van 1-3 glazen water per dag zouden mensen hun energie-inname met 205 kilocalorieën kunnen beperken. Ook de consumptie van verzadigd vet, suiker, natrium en cholesterol zou door ‘extra’ water kunnen afnemen. Dit komt naar voren in een onderzoek van de University of Illinois Kinesiology and Community Health.

Prof. Fred Brouns laat zich uit over ‘misleading headings’ in de media

Op 19 januari jl. is er een artikel verschenen in de "The Independent" (Verenigd Koninkrijk), met als titel "Recente studie laat zien dat Diet Coke kan helpen gewicht te verliezen, stilletjes gefinancierd door Coca-Cola". Professor (Health Food Innovation) Fred Brouns reageert via Linkedin op dit artikel. Hij noemt het artikel een “prachtig voorbeeld van hoe de media goede wetenschap in diskrediet brengt en de consument met misinterpretaties confronteert”.  Zie zijn reactie hieronder. 

Artikel: De kop die de lading niet dekt!!

Een sinaasappel of sinaasappelsap, wat is beter voor je gezondheid?

Veel gezondheidsprofessionals adviseren mensen om een sinaasappel te eten en water te drinken in plaats van te kiezen voor een vruchtensap. Is dit terecht?  In de ACS (American Chemical Society)  'Journal of Agricultural and Food Chemistry’ schrijven de wetenschappers dat vruchtensappen suikers bevatten maar daarnaast ook positieve nutriënten. Zij hebben vastgesteld dat bepaalde voedingsstoffen in sinaasappelsap gemakkelijker voor het lichaam te absorberen zijn dan wanneer deze worden geconsumeerd als onbewerkt fruit.

Zijn we doorgeslagen in onze angst voor E-nummers?

We zijn er tegenwoordig maar druk mee. Etiketten bestuderen van elk willekeurig product in de supermarkt en tot de conclusie komen dat die 'gezonde' lasagne helemaal niet zo gezond is, want boordevol E-nummers. En die zijn dus helemaal niet gezond, toch? Quinoa, chia, hennep, lijnzaad, boerenkoolpoeder, spirulina, granola. Een beetje zelfrespecterende gezondheidsfreak heeft deze spullen inmiddels standaard in zijn keukenkastje. Iedereen lijkt tegenwoordig aan de sapjes te zitten en zo gezond mogelijk te willen eten.

Statiegeld op grote flessen blijft bestaan, beloning voor kleine flesjes en blikjes

Het statiegeldsysteem voor grote plastic frisdrankflessen blijft bestaan. Uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat de verpakkingssector veel werk maakt van de milieubesparende afspraken, maar dat er nog steeds verpakkingen met PVC in de supermarkt liggen. Dit voldoet niet aan de voorwaarden voor het vrijgeven van statiegeld. Daarom handhaaft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) het statiegeld.

De statiegelddiscussie in een breder perspectief

 

De afgelopen periode leidde de mogelijke afschaffing van de verplichting tot statiegeld op grote PET-flessen tot veel media-aandacht. Veelal ontbrak de nuance of was de berichtgeving verre van compleet, waardoor vele positieve ontwikkelingen rondom verpakkingen en verduurzaming onderbelicht raken. In dit bericht plaatsen we de statiegelddiscussie in breder perspectief.

“De uitkomsten van het onderzoek hebben ons ook verrast”

Interview Philip den Ouden, directeur FNLI en mede-opdrachtgever consumentenonderzoek TNS NIPO over statiegeld

7 op 10 Nederlanders vinden einde statiegeld prima

Onderzoek TNS NIPO: recyclen plastic verpakkingsafval belangrijk; hoe maakt niet uit

WHO richtlijn voor de inname van vrije suikers gepubliceerd

Op 4 maart jl. publiceerde De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de Richtlijn voor de inname van vrije suikers door volwassenen en kinderen. Deze nieuwe richtlijn vervangt de voorgaande uit 2003. Toen was het voedingsadvies om niet meer dan 10 en% uit vrije suikers te halen. Niet meer dan 10 en% uit vrije suikers blijft in de nieuwe aanbevelingen bestaan, maar daarnaast is er het extra (conditionele) advies om de inname terug te brengen naar niet meer dan 5 en%.

 

Abonneren op RSS - Actuele berichten uit de media